close
95% Polaków nie zna maksymalnej kwoty odszkodowania za zakłócony lot

95% Polaków nie zna maksymalnej kwoty odszkodowania za zakłócony lot

Aż 95% podróżujących samolotami Polaków nie zna maksymalnej kwoty odszkodowania finansowego, o jaką mogą ubiegać się od linii lotniczych w przypadku odwołania lub opóźnienia podróży – wynika z badań przeprowadzonych w lipcu br. na zlecenie platformy technologicznej GIVT,pomagającej pasażerom linii lotniczych w uzyskaniu odszkodowań za opóźnione lub odwołane loty. Zaledwie 5% badanych potrafiło wskazać, że jest to 600 euro.

Z badania wynika również, że więcej niż co drugi Polak (56% ankietowanych), który korzystał z usług linii lotniczych po 2004 roku – czyli od momentu, kiedy zaczęły obowiązywać nas przepisy unijne regulujące prawa podróżujących samolotami – w ogóle nie wie, że za zakłócony lot należy mu się rekompensata finansowa ze strony przewoźnika.

  • Telefony i akcesoria - porównaj na Ceneo.pl

„To wyraźnie pokazuje, że Polacy nie są jeszcze świadomi ochrony, jaką daje im rozporządzenie WE 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 roku dotyczące odszkodowań i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, opóźnienia lotu o 3 lub więcej godzin lub jego odwołania”– skomentowała Katarzyna Pilarczyk, Product Manager w GIVT.

Jak podkreśliła przedstawicielka GIVT, badania wykazały, że niemal trzy czwarte Polaków (72% ankietowanych) podróżujących samolotami nie posiada wiedzy nawet o tak podstawowym prawie, jak zwrot kosztów biletu.

„Pomimo faktu, że latanie samolotami jest w Polsce coraz popularniejsze, wyniki naszego badania jednoznacznie pokazują, że pasażerowie nie są świadomi przysługujących im praw” – powiedziała Pilarczyk.

O prawie do zwrotu kosztów biletu w przypadku anulowania lotu wie tylko nieco więcej niż co czwarty badany – 28% ankietowanych. Bardzo podobnie rzecz ma się w kwestii świadomości obowiązku zapewnienia przez przewoźnika transportu do miejsca docelowego innym połączeniem – 23% ankietowanych. Raptem niecała połowa wie, że przewoźnik powinien zapewnić im nocleg w oczekiwaniu na lot, a jeszcze mniej, bo 32% ankietowanych, ma świadomość, że poza noclegiem należy im się również transport do hotelu. 40% badanych zdaje sobie sprawę, że linia lotnicza powinna im także zagwarantować dodatkowy posiłek.

Katalog praw pasażera linii lotniczych obejmuje kwestie związane z bagażem, takie jak jego zagubienie lub uszkodzenie oraz wspomniane wcześniej problemy z lotem, czyli opóźnienie, odwołanie czy odmowę przyjęcia na pokład. W tym zakresie przysługuje nam zestaw rekompensat ze strony przewoźnika lotniczego.

„W takich przypadkach mamy prawo przede wszystkim do odszkodowań finansowych, których podstawowym warunkiem jest odwołanie lotu lub opóźnienie samolotu w miejscu docelowym o co najmniej 3 godziny. Wówczas wysokość kwot jest zależna od odległości pomiędzy portami lotniczymi: do 1500 kilometrów jest to 250 euro, od 1500 do 3500 km – 400 euro, a kiedy lotniska znajdują się od siebie w odległości powyżej 3500 km, przysługuje nam maksymalna kwota, czyli 600 euro” – przypomniała mecenas Elżbieta Tyszka, główny prawnik w GIVT.

Przysługują nam ponadto prawa do zwrotu kosztów biletów lub innego połączenia z punktem docelowym, napojów i posiłków w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania oraz prawo do zakwaterowania w hotelu wraz z transportem do niego.

„Z naszej praktyki wynika, że polscy pasażerowie często zaczynają poszukiwać informacji o swoich prawach dopiero, kiedy doświadczą kłopotów z przelotem. Edukacja konsumencka w tym zakresie – bo przecież klient linii lotniczej to konsument – to bardzo aktualne wyzwanie, także dla nas. Wyniki badania jasno wskazują, że w tej kwestii jest jeszcze wiele do zrobienia”– dodaje Pilarczyk.

Internetowe badanie przeprowadziła w dniach 16-17 lipca br. agencja badawcza SW Research na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie 1004 Polaków powyżej 24 roku życia.

Atrakcje godne uwagi w Zakopanem?

Jeden na 40 lotów Polaków jest opóźniony lub odwołany. Większość podróżnych nie zna swoich praw